Tosya-Çerkeş Demiryolu Talebi ve Mütalaası


TOSYA-ÇERKEŞ DEMİRYOLU MÜTALAASI
Bolu’ya çekilecek Şimendüfer hattının Çerkez-Tosya üzerinden Sivas hattına diğer hattının da Tuht nahiyesinden Çankırı’ya uzatılmasının bölgenin gelir ve refahını artırarak kereste vs. nakliyatını kolaylaştıracağı şeklinde Çankırı Mutasarrıflığı’nda alınan mütalaanın gereğinin yapılacağı.





METİN :
Nafia Nezaret-i Celilesi’ne
Bolu'ya temdîd edilecek şimendüfer hattının Çerkes – Tosya tarikiyle Samsun – Sivas Hattına ve bir şubesinin de Tuht Nahiyesinden geçirilerek Kengırı’ya îsâli hayli hazâin-i tabiiyyenin inkişâfına ve ahalinin te’mîn-i refah ve saadetiyle beraber vâridât-ı hazinenin tezâyüdüne bâis olacağından bahis ile bazı mütâlaâtı hâvî Kengırı Mutasarrıflığı’ndan alınan tahrîrâtın sureti leffen irsâl kılınmış olmağla sûret-i işʻâra nazaran iktizâsının îfâ ve inbâsı menût-ı himem-i aliyye-i nezâret-penâhîlerinden ol bâbda
12 Nisan 1330/25 Nisan 1914






Dahiliye Nezaret-i Celilesi’ne
Kastamonu vilayeti medâr-ı taayyüşleri ancak kuvve-i inbâtiyesi mahdûd olan arazilerinin felahına ve tabiatın bahşedip yevmen fe-yevmen tenâkus eden ormanlardan kereste tedarik ve istihzarına ağnâm ve tiftik keçisi yetişdirmesine münhasırdır ihtiyâcât-ı mahalliye nisbetinde sanayi-i mütenevvianın bulunmamasından ve turuk-ı hadîdiyenin fıkdanından alelhusus kasabât ve kurânın gayet geniş sahada dağınık ve mahdûd olmasından ahalinin bir kısmı şu meşâkk-ı adîdeyi iktihâm ile bidâʻa-i mahdûdeyi hayvan sırtlarında ücret-i hasîse mukâbilinde nakl eylemekle vakitlerini ve vücudlarını ifnâ eylediklerinden mesâî-i vâkıalarından bir fâide-i vâfiye hasıl olamayıp emekleri hemen hemen heba ve ihtiyaçlarını def için alacakları metâı dahi masârıf-ı nakliyenin inzimamından nâşî değerinden pek ziyade fiyatla iştiraya mazhar kaldıklarından ahvâl-i umumiyelerinin ıslâhını tefekkür ve bu sefâlet ve meskenetden tahlis çarelerine tevessül-i hükümet-i seniyye için mesele-i mühimme-i idariye olduğu gibi hükümet-i [seniyyenin] inzâr-ı dikkatini bu (…) şiddetle imâleye zât-ı sâmî-i âsifâneleri için âmil-i mühim bulunmağla maʻrûzât-ı âtiye inzâr-ı hakâyık-şinâsîlerine arz ve izaha mücâseret olunur.
Maʻlûm-ı dekâyık-ı melzûm-ı âsıfâneleri olduğu üzere umum için bir malı fazla bir bedel ile iştira zarar ve heder ise de o mala bedelen verilecek paranın dahi yine değerinden pek dûn satılmış mal veya ecr-i mislinden pek noksan tutulmuş ücret mukabilinde toplanmış ise o zararın iki kat olduğu bedîhî bulunmağla bu ahval-i iktisadiyenin temâdîsiyle bu kâbus-ı mazîk ve fakrın bu vilayet ufkundan gitmesine de imkân olmadığından hükümet-i seniyyenin bu hususa bir an evvel sarf-ı makderet eylemesi ve ekser vilâyât-ı saire ahalisinin müstefîd olduğu vesâit-i ümrâniyeden bu ana kadar hisse-mend olamayıp fîmâ baʻd mahrumiyet-ı mutlakada metrûk mağdur bırakılmaması maslahaten pek zaruridir vilâyât-ı şâhânenin ekserinde demiryolları ahalisinin kesb-i servet ve arazinin iktisâb-ı maʻmûriyet eylemesine hidmet eylemiş meselâ Aydın, Beyrut ve Suriye vilayetlerinden ihtiyaç-ı hâzıraya göre nisâb-ı tekemmüle bile reşide olmuş iken Kastamonu vilayetinde on kilometrelik şimendüferin bulunmaması ihtiyaç ve imkana maʻkûsen bu mahrumiyetin temâdîsi hazine-i maliyenin bu vilayetden hisse-i menâfiinin nisâb-ı hakikisinden dûn kalmasına bâis olduğu gibi gerek istikrâzâtın temâdîsi gerek masârıfât-ı hükumetin îcâbât-ı zamâne ile mecburen tezâyüdü hasebiyle vâridât-ı vilayetin hâl-i tevakkufda kalması evliyâ-yı umûru düşündürecek vaziyet-i maʻkûse olmakdan her halde nazar-ı dikkate almalarına dahi bir vesile-i sâniye bulunmakdadır turuk-ı hadîdiyenin tesisinde lazım-ı gayr-ı mufârıkı olan teminat akçesi şu müzâyakalı zamanlarda bir mesele-i mühimme-i maliye ise de âtiyen arz edileceği üzere büdçede karşılıksız bir masraf olmayarak vâridât-ı saire tevfîr ve maʻmûriyet-i müstakbele temin edilmiş olur ise artık tereddüd ve fazla tevakkuf bir suretle cây-ı kabul bulamayacağından seri teşebbüsler ile temâdî iden zararlara mukabele edilmesi îcâb ile Fransa’nın en uzakda kalmış bir köyündeki malın kıymeti şimendüfer yollarının iskele başlarındaki değerinden hiçbir zaman yüzde otuzdan ziyade bir fark göstermediği bu vilayet dahilindeki fiyatlarda bile yüzde yüz ve iki yüz fark göstermesi biçare ahalinin esbâb-ı müzâyakasını tayine kafi ve hükumetin dahi kemiyeti itibarıyla furûht etmekde olduğu mâl-ı mîrî aʻşârının değerinden ne kadar dûn olarak satıp kendi zararına katlandığına burhân-ı celîdir maâden-i mevcûdesi itibarıyla bir mevki-i mümtâz kazanmış olan Kastamonu vilayetinde işbu mebzûliyet ve tenevvua rağmen ihrâcât mümkün olamıyor ve her imkana mukabil turuk-ı hadîdiye tesis olmayınca bu hazâin-i maʻdeniyeden istifade dahi kabil olamayacağı her gün tahakkuk ediyor ne ecnebiler levâzımât ve havâyiçlerini kolaylıkla dahile celb ve ve meâdeni ihrâca sevk edecek imkan gördüklerinden rağbet edebiliyorlar ne de yerliler tecrübe ve servetlerinin kılleti nisbetinde cüretleri dahi bittabi az olduğundan ecânibden ziyade cesaret gösterip muvaffakiyet elde edebiliyorlar bu bedâhat bu ana kadar yüzlerce ruhsatnâmeleri alınmış ve mekşûf olmuş meâdenden edilmemesiyle sabit olmağla itâle-i maʻrûzâta mahal görülemez teminat mukabelesi suver-i maʻrûza-i âtiye ile kabiliyet tedariki tezâhür edeceğinden Bolu Hattının Samsun, Sivas hattına doğru ve iki yüz seksen kilometre temdidiyle takdîmu’l-ehem ale’l-ehem veçhile Tosya ve Kengırı’ya îsâli bir tarafdan ahalinin ihtiyacını taklîl ve menâfi-i âtiyesini istihzâr edeceği gibi şimendüferlerin îcâbâtından olarak muâmelâtın tekessürü ve vâridât-ı umumiye-i mahalliyenin ale’t-tedrîc mütemadiyen tezâyüdü hasebiyle hazineye vâridât-ı külliye celb eyleyeceği emsaliyle zâhir ve hususiyle işbu hattın güzergahındaki Karacaviran ve Tuht’daki kömür ve demir meâdini itibarıyla şimendüferlerin kömür sarfiyatından pek çok istifade edeceği belki ray ve travesesi gibi edevât-ı sakîlenin suhûletle tedariki mümkün olacağı ve Tuht nahiyesindeki bakır ve meâdin-i sairenin ihrâcâtına sebeb-i müstakil olacağı emr-i âşikârdır bu hattın güzergahı Bolu, Gerede, Çerkeş, Koçhisar, Tosya ve bir kısa şubesi Koçhisar – Tosya arasından Tuht nahiyesinden geçerek Kengırı olması îcâb eyler işbu hattın tûlü Bolu’dan Tosya’ya kadar (ik yüz otuz beş) kilometre ve Kengırı’ya verilecek şubenin tûlü de (kırk beş) kilometre olmağla cemʻan iki yüz seksen kilometreye bâliğ olur bu hattın güzergahı cibâl olmayıp arazi-i müsteviyeden ibaret bulunmasına binâen ameliyât-ı fenniye ve müşkileye mütearif değildir vilayet dahilindeki mutasavver güzergahların cümlesine suhûlet-i ameliyât itibarıyla fâik olduğundan iştibâh yokdur işbu hattın güzergahı ziraat nokta-i nazarından dahi pek ziyade hâiz bir sahân ve Kastamonu ve havalisinde istihlâk olunan mevâdd-ı kesîrenin Kengırı mahsulü bulunmasıyla bu hakikat sabitdir Kengırı merkez kazasıyla Çerkeş kazasının aʻşâr bedeli otuz altı bin lira olduğu halde Kastamonu Araç’ın ancak yirmi bir bin lira olup yalnız yirmi dört otuz saat hayvan üzerinde nakl olunan Kengırı zehâirinin Kastamonu’daki kıymet-i mebîasına ircâʻ edildikde bu yekûnde dört misli takdir edilmesi îcâb eyler Ilgaz silsile-i cibâl eteklerinde güzer edecek bu hattın vücuduyla ormanlardan edilecek istifade dahi İstanbul kereste ihtiyâcâtından medâr olacağı ve bu vadilerde bir devre-i faaliyetin inkişâfına sebeb verecek köylülerin ahvâl-i ictimâiyelerine bile hüsn-i tesir ilkâ edeceği emr-i vaki gibidir esas hattının sahil-i bahrden uzakça ve Ilgaz Dağlarının arkasından müruru cihet-i askeriyece dahi temin-i fevâid eyleyeceğinden şüphe yokdur iki yüz seksen kilometre addolunan bu hattın teminat-ı metakâbilesine gelince nakliyât-ı hazıranın ez cümle zahire pirinç ve yün, tiftik, tuz, meyve ve kerestenin ve yolcular ucûrâtının tutmakda olduğu yekûn-ı mühim yevmen baʻde yevm tezâyüd edecek muâmelât sayesinde birkaç senede teminat iʻtâsından istifnâ göstereceğine iʻtimâd-ı küllî mevcûddur birkaç sene için kilometre başına teminat bedeli olan “on beş bin” frankın bir sülüsünün hükumet canibinden iʻtâsına zaruret hissedilse “iki yüz seksen” kilometre için “bir milyon dört yüz elli bin” Frankın temin edilmesi iktizâ eyler ki buna dahi bi’l-hesâb “altmış bin” lirayı tecâvüz eylemediğinden vâridât-ı öşriyenin tezayüdüyle buna karşılık tamamen demekdir şöyle ki Bolu, Tosya hattının ve Kengırı şubesinin nakliyatı temin eylediğinden zehâir bi’l-cümle mahsûlât-ı arziyenin Kastamonu, İzmit, İstanbul piyasasına karîb bir kıymet ihrâz edeceğinden bunların kıymeti derhal bir misli değeriyle satılmasını mûcib olmağla aʻşârı “otuz altı bin” liraya ihale olunan emvâl-i öşriyenin bir misli ziyade ve Gerede’nin “bin beş yüz” ve Tosya’nın dahi “altı bin altı yüz” liraya olan ihale bedelâtı aynı veçhile birer misli tezâyüd edeceğinden yalnız bu üç kalemden ekallen ilk senede elli bin küsur lira mütehassıl olacağından karşılık tamamen bulunmuş demekdir Kengırı Memlihasının ihrâcâtı dört milyon kiloya resîde olacağından hayvan üzerinde nakledilegelen bu mikdar tuzun nakliyatından ekallen kilo başı beş para ve bazan on para tasarruf olunacağına binâen bu suretle de beş ile on bin lira arasında bir tasarruf hasıl olmağla işbu turuk-ı hadîdiyenin hîn-i tesisinde menâfi-i muhtelifeden ne kadar fevâid temin olunacağı istidlâl ve emvâl-i öşriyenin bir misli tezayüdüyle vâridât-ı hususiye-i vilayetin dahi o nisbetde bir mikyas çoğalmasını mûcib olacağından umûr-ı masârıf ve ziraat ve nafianın başka bir küşâyişle saha-i terakkiye hatve-endâz olacağı muhakkakdır bu hattın Çerkes, Koçhisar, Tosya tarikıyla temdidinin her suretle Zağferanbolu, Araç, Kastamonu’ya rüçhâniyeti yakın eder Zağferanbolu, Araç, Kastamonu hattı yüz elli kilometre olup Çerkeş, Tosya tarîki ise yüz kırk beş kilometreye bâliğ olmakda bulunmağla bu beş kilometrelik fazlalığa Tosya, Samsun, Sivas hattına Kastamonu’dan şarkan yirmi beş kilometre akrab olduğu gibi Kastamonu, Tosya istikametinden elli kilometre de başkaca şimâlde kaldığından cemʻan bu hat seksen kilometre mesafe kazandığı tahakkuk eder işbu hattın tesisinde dahilde bulunan kazaların kâffesi on saatde hat boyuna kurbiyeti olacağından sahil ise on sekiz yirmi dört saat bulunduğuna göre her halde suhûlete mazhar olacağından merkez-i vilayetden geçmemekle beraber yine umum vilayet üzerine bir inkılâb-ı hayr-ı iktisâdî vücuda gelecektir halbuki Kastamonu’dan hattın mürurunda Kengırı’nın Kastamonu’ya olan buʻdiyeti yirmi dört saat olduğu gibi Ankara’ya da o kadar baîd olduğundan vilayetin en mahsûldâr olan kısm-ı cenûbu bulunan Kengırı kazasının olduğu gibi aynı metrûkiyetde kalacaktır Kastamonu ve civarında ziraatin terakkî eylememesine binâen hâricden suhûletle gelecek zehâir ile köylülere zaruret daha çoğalacağı bir emr-i yakındır kilometre itibarıyla tedkîkât icra edilince anlaşılıyor ki Kastamonu, Araç hattının yüz elli kilometresinde n her birine “iki yüz on üç” lira isabet eylediği halde Çerkeş, Tosya hattının her kilometresine şimdiki halde bin iki yüz doksan küsur lira isabet eder bu suretle Kengırı mahsûlâtı münâkalâtın iktisâb edeceği suhûlet sayesinde artmakla beraber Kastamonu zehâirinin dahi terakkî eylemesini îcâb eder ve bu yüzden Kastamonu havalisinde ziraatin terakkisine hıdmet edeceği cihetle şimendüferin Çerkeş-Tosya’dan mürur etmesi zaruri görülüyor servet-i mahalliyeden ağnâm ve tiftik keçisi üzerine mukâyese edilince Kastamonu hattının kilometre başına bin dört yüz doksan üç re’s mevâşî isabet eylediği halde Çerkeş, Tosya hattının her kilometresine iki bin dokuz yüz otuz bir aded tesadüf eylemekdedir nüfus itibarıyla tedkikâta devam edilince görülüyor ki Kastamonu kısmına dokuz yüz seksen altı nüfus isabet eylediği halde Çerkeş, Tosya hattına bin üç yüz on kişi tesadüf eylemekdedir binâen aleyh Kastamonu vilayetinde vücuda getirilecek inkılâb-ı iktisâdî için Bolu’ya temdîd edilecek şimendüfer hattının Çerkeş, Tosya tarîkıyla Samsun, Sivas hattına iltisâkı îcâb eylediği gibi bir şubenin dahi Tuht nahiyesinden bi’l-murûr Kengırı’ya îsâli taht-ı elzemîden olup işbu hatt-ı aslînin tesisiyle muntazır olan terakkî âsârı görüldükçe hatt-ı esâsîden şuabât-ı lazimenin ferşine dahi baʻdehû ibtidâr olunabilir her halde bu vilayet ahalisinin servet-i kesb ve memleket dahi maʻmûriyet ihrâz eylemesi için sebeb-i yegâne arz edildiği vechile bir şimendüferin sürat-i tesisidir teminat mülâhazâtına ber vech-i bâlâ mahal kalmadığından tereddüde sebeb görülemez maʻrûzât-ı ânife hakikate mukârin ve îcâb-ı maslahata dahi muvafık bulunduğu halde îcâbının icrası vâbeste-i irâde-i sâmîleri bulunmağla ol bâbda emr ü fermân hazret-i men lehu’l-emrindir.
Fî 15 Cemâziye’l-evvel sene 332 ve fî 29 Mart sene 330/11 Nisan 1914


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Delidevrez Çayı Mutlaka Islah Edilmelidir.

“Tosya”nın bir ihtiyacı “Delidevrez” Çayı Mutlaka Islah Edilmelidir. Tosya (Hususi) – Tosya’nın en hayati, fakat çok müşkül; en kazançlı...